,,Nemate drugu priliku za prvi utisak“
Oduvek mi se dopadala ova rečenica jer je u nju utkana neoboriva istina.
Utisak koji ostavljamo se kasnije može izmeniti ali prvi utisak ostaje moćan, upečatljiv i nauka nam pokazuje, ne tako lako promenljiv.
Kada se pojavite pred publikom, svaki par očiju vas skenira i bez izuzetka već u nekoliko sekundi kreira sud o vama. Ovo je produkt evolucije. Neophodno nam je da brzo pakujemo stvari u male fioke jer je kognitivna energija skupa.
Pojavili ste se ispred svih, pokazujete se publici gotovo uvek ranjivi jer je strah od javnog izlaganja i potencijalne javne sramote na visokom drugom mestu među ljudskim strahovima.
Niste još ni reč izgovorili, hodate polako do podijuma, trema je saputnik koji vas u stopu prati, a publika vas je već spakovala u svoje fioke.
Da, njihovi limbički mozgovi (stariji deo mozga zadužen za brojne podsvesne procese i odgovoran za preživaljavanje) već na osnovu vašeg hoda, mimike lica, onoga što ste obukli, vašeg pogleda…. donose preliminarnu presudu:
Ovaj će da nas udavi!
Vidi kakav gospodin!
Ovo će biti zanimljivo čuti!
Još jedan smarač!
A onda stajete pred publiku i počinjete.
Publika već spremna da udari poslednji ekser u preliminarnu presudu. Minuti vas dele od života i smrti. Metaforično ali istinito, minuti vas deli od toga da li ćete dobiti ili izgubiti pažnju publike bez koje vaša prezentacija i nema nekog smisla.
I tada po dobrom starom običaju prepisivačkih škola vi se poklanjate i počinjete:
Dobar dan, moje ime je Marko Marković i već deset godina radim u ovoj kompaniji na poziciji menadžera za održivi razvoj. Danas ću ….
Presuda je pala: KRIV JE !!!
Pažnja publike prirodno počinje da pada iz najmanje dva razloga:
- Ovo je već mnogo puta viđeno ( niko sa ushićenjem i punom pažnjom ne gleda stotu reprizu istog filma)
- Ovo je očekivano ( nema dopamina u izvesnosti)
Nakon ovakvog otvaranja (najčešća korišćena metoda u svetu i kod nas) potrebno vam je mnogo snage da ponovo usmerite pažnju na vas a da publika ne počne da razmišlja
- Gde ću posle posla?
- Koji ono beše sastanak je danas u 2?
- Joj što mi ovaj lik liči na nekog…
Pažnja postaje sve skuplja iz minuta u minut a vi često tonete sve dublje i dublje kako vidite odlutale poglede među publikom.
Da bi se ovo preveniralo i da biste napravili efektan početak potrošite još malo vaše skupe pažnje jer u nastavku su oprobani i naučno dokazani saveti da publika kreira pozitivan prvi utisak i da vam pokloni pažnju.
SAVET BROJ 1
Izbegavajte preterano šarene i upadljive kombinacije, jer mogu odvući pažnju publike sa vašeg izlaganja. Ukoliko se vaša prezentacija snima ili strimuje, posebno obratite pažnju da ne nosite kontrastne štrafte, tufne ili sitne geometrijske šare, jer one mogu stvoriti vizuelne smetnje i biti zamorne za gledanje.
Umesto toga, birajte jednobojne kombinacije u neutralnim ili toniranim bojama, koje deluju profesionalno i ne ometaju fokus na vašu poruku.
Na sceni ili pred kamerom – odelo jeste deo komunikacije. Neka ono govori u vašu korist!

Kombinacije koje treba izbegavati kada se vaš nastup snima
SAVET BROJ 2
Kada krenete ka mestu na kojem ćete držati prezentaciju, krećite se smireno, stabilnim korakom, podignute glave i sa blagim osmehom. Vaš prvi kontakt s publikom počinje onog trenutka kada ustanete a način na koji se krećete govori mnogo o vašem samopouzdanju i pristupu.
Veliko istraživanje Američkog društva psihologa pokazuje da ljudi instinktivno pozitivno reaguju na govornike koji se blago osmehuju, ostvaruju kontakt očima i hodaju uspravno. Takve osobe percipiraju kao sigurne u sebe, pouzdane i otvorene za komunikaciju.
Sa druge strane, pognuta glava, namršten izraz lica i izbegavanje pogleda često stvaraju osećaj nesigurnosti, zatvorenosti ili čak nelagode kod publike.
Zapravo, i bez naučnih istraživanja znamo da nam nisu naročito simpatični oni koji prilaze spuštenog pogleda, bez osmeha, delujući odsutno ili rezervisano. Vaš govor tela komunicira pre vaših reči pa se potrudite da šalje poruku sigurnosti, otvorenosti i prisutnosti u trenutku!
SAVET BROJ 3
Kada dođete do mesta sa koga ćete pričati osnovna stvar je NE POČINJITE DA PRIČATE! Bar ne u prvih nekoliko sekundi od te vaše krajnje destinacije. Najveći broj govornika još u hodu počinje svoje prve reči.
Tada smo još zadihani, dah nam je kratak, glas nedovoljno snažan i prva reakcija publike je najčešće mlada. Podsvesno publika nas ocenjuje kao nedovoljno samopouzdane.
Pogledajte šta rade vrhunski govornici! Dođu do predviđenog mesta. Bez ijedne reči naprave kratko skeniranje publike i onda počnu.
Ovo je izuzetno efektno jer tišina ima moć da poveća budnost i pažnju publike. Malo neizvesnosti i tenzičnosti pospešuje dapamin. Vi ste u tom trenutku zvezda a zvezde rade upravo to.
Sada ste spremni da počnete. Jedino je pitanje Kako?
SAVET BROJ 4
Znamo da nećete početi kao u primeru sa početka ovog teksta.
Najkraći savet je: Počnite neočekivano! Nema jačeg afrodizijaka pažnje od početka kakav publika nije očekivala. To ne znači da morate da izvodite neke egzibicije već jednostavno možete početi retoričkim pitanjem.
Bez ikakve uvertire postavite sugestivno retoričko pitanje publici. I opet napravite mesta za tišinu i pauzu.
Kada naš mozak čuje pitanje kodiran je da odmah traži odgovor a to će uraditi i svako u vašoj publici.
SAVET BROJ 5
Zaista počnite priču. Ispričajte kratku, inspirativnu i po mogućnosti ličnu priču. Priče nas povezuju, priče su zarazne, priče pričamo hiljadama godina i osnovni su alat ljudske komunikacije.
Bacite pogled na najgledanije TED nastupe na Youtubu. Svi govornici započeće svoje prezentacije pričom. Ne postoji ništa bolje od priče za indukovanje pažnje i povezivanje sa publikom.
Priča ne mora da bude spektakularna ali poželjno je da bude lična.
,,Prošle nedelje dok sam vozio trogodišnju ćerkicu u vrtić pitala me je zašto ima tako puno smeća ispred naše zgrade i na parkingu.Odgovorio sam joj da je to zato što neke bezobrazne čike i tete bacaju smeće van kante.Jutros sam pre nego što smo ušli u kola sa njom poneo plastične rukavice i pokupili smo desetak papirića. Dogovorili smo se da ćemo svakog dana to da radimo na putu od zgrade do parkinga. To je i ono o čemu ćemo danas govoriti. Tema naše prezentacije je ,,Povećanje ekološke svesti kod mladih“.
To je priča koja može biti efektna alternativa onom:
„Dobar dan, moje ime je Marko Marković i već deset godina radim u ovoj kompaniji na poziciji menadžera za održivi razvoj. Danas sam spremio prezentaciju na temu „Povećanje ekološke svesti kod mladih“.